Algemene Voorwaarden – WE Home BV
1. Toepassingsgebied
1.1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, reserveringen, overeenkomsten en diensten die worden geleverd door WE Home BV, met maatschappelijke zetel te Nieuwland 39, Gent 9000, ingeschreven in de KBO onder nummer 1006506147 (hierna: “wij”, “ons” of “onze”).
1.2. Afwijkingen op deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien ze uitdrukkelijk en schriftelijk door beide partijen zijn overeengekomen.
1.3. Bij tegenstrijdigheid tussen deze algemene voorwaarden en een afzonderlijke overeenkomst of boekingsbevestiging, heeft de overeenkomst/boekingsbevestiging voorrang.
2. Totstandkoming van de overeenkomst
2.1. Een overeenkomst komt tot stand na schriftelijke of elektronische bevestiging van de boeking door ons.
2.2. Mondelinge toezeggingen of afspraken binden ons slechts na schriftelijke bevestiging.
3. Duur en annulering van de overeenkomst
3.1. Niet-terugkerende boekingen (éénmalig verblijf):
De overeenkomst loopt tot het einde van de geboekte verblijfsperiode.
3.2. Annulering door de klant:
-
Bij annulering meer dan 30 dagen vóór aankomst: volledige terugbetaling, minus €50 administratiekosten.
-
Bij annulering tussen 30 en 14 dagen vóór aankomst: 50% van de totale huursom verschuldigd.
-
Bij annulering minder dan 14 dagen vóór aankomst: volledige huursom verschuldigd.
3.3. Annulering door ons:
Indien onvoorziene omstandigheden of overmacht (zoals brand, ernstige schade, nutsstoringen, epidemieën, overheidsmaatregelen) ons dwingen de boeking te annuleren, wordt de betaalde huursom volledig terugbetaald zonder bijkomende schadevergoeding.
4. Betalingsvoorwaarden voor algemene facturen (B2B)
4.1 Alle facturen zijn betaalbaar in hun geheel, zonder korting of schuldvergelijking, binnen een termijn van 30 kalenderdagen na de factuurdatum, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.
4.2 Laattijdige betaling – Indien de klant een onderneming of zelfstandige is:
- Wettelijke intresten: Conform de Wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties, is vanaf de vervaldag van rechtswege en zonder ingebrekestelling een intrest verschuldigd aan het jaarlijks door de Belgische overheid vastgestelde tarief.
- Contractuele schadevergoeding: Bovendien is een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd van 10% van het openstaande bedrag, met een minimum van €50.
- Invorderingskosten: Indien verdere invorderingsmaatregelen noodzakelijk zijn, komen alle redelijke buitengerechtelijke en gerechtelijke kosten (met inbegrip van advocatenkosten) ten laste van de klant.
5. Betalingsvoorwaarden voor gastboekingen (B2C)
-
Voorschot bij reservatie
Bij het maken van een boeking is de klant verplicht een voorschot van 50% van de totale huursom te betalen. De reservering is pas definitief na ontvangst van dit voorschot. -
Saldo vóór aankomst
Het resterende saldo van 50% dient uiterlijk 30 kalenderdagen vóór aankomst volledig betaald te zijn. Indien de reservering minder dan 30 dagen vóór de aankomstdatum plaatsvindt, moet het volledige bedrag onmiddellijk bij boeking betaald worden. -
Niet-betaling
Indien het verschuldigde bedrag niet tijdig wordt betaald, behouden wij ons het recht voor de reservering te annuleren. In dat geval gelden de annuleringsvoorwaarden zoals opgenomen in artikel 3 van deze algemene voorwaarden. -
Betaalwijze
Alle betalingen dienen te gebeuren via de door ons opgegeven betaalmethoden. Eventuele bankkosten zijn ten laste van de klant.
6. Verplichtingen van de klant
De klant verbindt zich ertoe:
-
de accommodatie zorgvuldig te gebruiken en enkel voor het overeengekomen doel;
-
het huisreglement strikt na te leven;
-
schade of defecten onmiddellijk te melden;
-
geen overlast te veroorzaken aan buren of derden.
Eventuele schade aan de accommodatie of inventaris wordt aan de klant doorgerekend.
7. Aansprakelijkheid
7.1. Wij zijn enkel aansprakelijk voor opzettelijke fouten of grove nalatigheid. Onze aansprakelijkheid is steeds beperkt tot het bedrag van de huursom van de betreffende reservering.
7.2. Wij zijn niet aansprakelijk voor indirecte schade (o.a. verlies van inkomsten, gederfde vakantiegenot, storing van nutsvoorzieningen, geluidsoverlast van derden).
7.3. De klant is hoofdelijk aansprakelijk voor alle schade veroorzaakt door hemzelf of zijn medereizigers.
8. Overmacht
Indien door overmacht (zoals brand, pandemie, overheidsmaatregelen, natuurrampen) onze verplichtingen tijdelijk of blijvend niet kunnen worden nagekomen, zijn wij niet aansprakelijk voor enige schadevergoeding.
9. Intellectuele eigendom
Alle teksten, foto’s, plannen en materialen gepubliceerd op onze website en reserveringsplatformen blijven ons intellectueel eigendom en mogen niet worden gekopieerd of gebruikt zonder onze voorafgaande schriftelijke toestemming.
10. Verwerking van persoonsgegevens (GDPR)
Wij verwerken persoonsgegevens van klanten uitsluitend voor reserverings- en facturatiedoeleinden, in overeenstemming met de GDPR (EU 2016/679) en de Belgische privacywetgeving. Meer informatie vindt u in ons privacybeleid.
11. Toepasselijk recht en bevoegde rechtbank
11.1. Op alle overeenkomsten is uitsluitend Belgisch recht van toepassing.
11.2. In geval van geschil zijn uitsluitend de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Oost-Vlaanderen, afdeling Gent bevoegd, tenzij dwingende consumentenwetgeving anders bepaalt.